رییس سازمان صداوسیما یکی از علل اصلی بروز بدحجابی در جامعه را عرضه نشدن پوشاک مناسب برای بانوان و آقایان دانست و با انتقاد از این وضعیت، از تجربه‌ی سخت خود برای خرید یک روسری از میدان هفت تیر گفت.

به گزارش مشرق، سید عزت ‌الله ضرغامی که در مراسم افتتاح نمایشگاه و جشنواره بزرگ نوشت‌افزار، لوازم مدرسه و پوشاک بانوان با عنوان «بازباران» حاضر بود درخصوص تجربه سخت خرید یک روسری از میدان هفت تیر گفت: روز پنج شنبه برای خرید یک روسری با خانواده به میدان هفت تیر رفتیم. به دنبال یک روسری شکیل و مناسب برای مراسم عروسی بودیم. قیمت‌هایی که آنجا دیدیم هر روسری در میدان هفت تیر و نه در جایی که خیلی سطح بالاست، 300 هزار تومان بود! نخریدیم سراغ طرح دیگری از روسری‌ها رفتیم که قیمت آن‌ها 90 هزار تومان و مناسب‌تر بود اما وقتی از نزدیک این روسری را مشاهده کردیم به گونه‌ای بود که وقتی شما سر می‌کنید موهای جلو و عقب سر را نمی‌پوشاند! وقتی خانواده‌ها به این فروشگاه‌ها می‌آیند وقتی 300 هزار تومان ندارند مجبور می‌شوند لباس‌های نامناسب و کوتاه را خریداری کنند.

35 سال دیر به فکر افتادیم

ضرغامی با اشاره به نمایشگاه و جشنواره بزرگ نوشت‌افزار، لوازم مدرسه و پوشاک بانوان، گفت: شاید ما 35 سال دیر این حرکت را راه‌اندازی کردیم؛ شاید اگر این نگاه در سال‌های اول انقلاب بود، نابسامانی‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به وجود نمی‌آمد.

رییس سازمان صداوسیما در نمایشگاه جشنواره نوشت‌افزار، لوازم مدرسه و پوشاک بانوان (باز باران) در توضیحاتی با تاکید بر اهمیت برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها، مطرح کرد: این کار جهادی است و اینکه شهرداری تهران، در کنار سایر اقدامات خوبی که انجام می‌دهد، به گونه‌ای بانی این کار شده است، نشان‌دهنده‌ی اهمیت مساله است.

او در عین حال با اعتقاد بر اینکه شاید در این خصوص 35 سال دیر به فکر افتادیم، گفت: شاید اگر این نگاه، از سال‌های اول انقلاب وجود داشت، نابسامانی‌های فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی به وجود نمی‌آمد. اهمیت اقدامی که امروز صورت می‌گیرد، مهم است و امسال با گستردگی بسیار زیادی رو به رو بود.

ضرغامی همچنین در توضیحاتی درخصوص اهمیت فرهنگ در کشور گفت: فرمایشات رهبری مشحون از توجه دادن به اصل فرهنگ است. فرهنگ، هویت کشور است، فرهنگ و ارزش‌های آن به تعبیر رهبری روح حاکم بر هویت یک ملت است. منتها این فرهنگ، یک باطن و یک محتوا و یک ظاهر و قالب دارد و این دو از هم جدا نیستند. فرم و محتوا همان‌طور که در هنر مهم است، در قالب نیز اهمیت دارد؛ بنابراین در حوزه‌ی فرهنگ، هرچقدر اصل فرهنگ اهمیت دارد، ظاهر و قالب فرهنگ هم از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مصادیق آن نیز لباس و پوشاک است که در این خصوص آسیب‌شناسی زیادی صورت گرفته است.

وی در ادامه در توضیحاتی گفت: معمولا ما وقتی مشکلی در جامعه به وجود می‌آید، فورا همدیگر و دستگاه‌های فرهنگی را متهم می‌کنیم اما چیزی از آن برنمی‌آید. در طول یکی - دو سال اخیر نگاه عالمانه‌ای شده است و علل گرایش به بدحجابی در جامعه بررسی شده است. استاد مطهری علل گرایش به مادی‌گری را نوشتند و امروز هم بهترین الگو و مدل برای ارزیابی آسیب‌های فکری و عقیدتی، همین مدلی است که شهید مطهری انتخاب کردند. ایشان در ابتدا گرایش به مارکسیسم را تشریح کرد که وقتی علل خوب تشریح شود، راه‌حل‌هایش هم به دنبالش پیدا می‌شود.

برای کشورمان بد است خانمی نتواند لباس مناسبی پیدا کند

او با بیان اینکه بدون تردید یکی از علل اصلی بروز بدحجابی در جامعه، عدم عرضه مناسب پوشاک برای بانوان و آقایان است، گفت: تردیدی در این نیست؛ یعنی لباسی که ارزان باشد و در حد خودش شیک باشد و چارچوب‌ و قالب اسلامی داشته باشد، پیدا نمی‌شود و اصلا یک چنین کالایی کیمیا شده است.

رییس سازمان صداوسیما با بیان اینکه گزارشی را درخصوص لباس و پوشاک به اعضای دولت ارائه داده است، گفت: وقتی در دولت این گزارش را ارائه دادم، فکر نمی‌کردم تا این حد مرا همراهی کنند و حتی خود رییس‌جمهور نسبت به این مساله ابراز حمایت کردند و تذکرات اساسی نسبت به 4 - 5 اعضای دولت دادند. طبق فرمایشات رییس جمهور برای کشور ما و برای جمهوری اسلامی خیلی بد است که خانمی نتواند لباس مناسبی برای خودش پیدا کند یا برای پیدا کردن باید خیلی به زحمت بیفتد.

ضرغامی گفت: مردم ما فرهنگی‌اند، شما به الان نگاه نکنید، به 10 سال قبل نگاه کنید که این مانتوهای کوتاه و تنگ نبود و عرف جامعه نبود و جامعه آن را پس می‌زد. مردم وقتی به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و می‌بینند لباس مناسب عرضه نمی‌شود، مجبور به پوشیدن لباس‌های نامناسب می‌شوند. اول از همه دخترخانمی که یک مدل لباس نامناسب را می‌پوشد، مادرش به دلیل اینکه برجستگی‌های بدنش نمایان است، ناراحت می‌شود. وقتی می‌گویند سایز بزرگتر از این لباس را ندارید، فروشنده می‌گوید سایز بزرگتر هم همین است.

وقتی خریدار می‌گوید مدل دیگری بده، مدل دیگر هم همین است. در انتها دختر بچه می‌گوید مادر مشکلی نیست، دوستان دیگر من نیز همین مدل را می‌پوشند. اشکالی ندارد آن‌ها هم خانواده خوبی هستند. در حالی که مادر سرش را تکان می‌دهد و برایش سخت است ولی دفعه دوم و سوم برایش عادی می‌شود و متأسفانه می‌بینیم به علت بی‌توجهی ما مسئولان، همه سطح جامعه به لحاظ پوششی به سمتی رفته است که در واقع این نوع پوشش اثرگذاشته است. در این زمینه بی‌توجهی کرده‌ایم. از خود من تا همین کسانی که به نوعی مسئولیت داشتند، باید به درگاه پرورگار استغفار کنیم.

رییس سازمان صداوسیما با بیان اینکه پوشش و لباس مناسب، مطالبه‌ی جوانان از ماست، گفت: معمولا گفته می‌شود ما به عنوان مسئول توقع‌مان این است که مثلا چرا جوان‌ها این‌طور شده‌اند، چرا فرهنگ ظاهری‌شان تغییر کرده است اما عکس این مسئله است. آن‌ها باید از ما مطالبه داشته باشند. آن‌ها مسئولان حاکمیتی را به چالش دعوت کنند که شما این کار را برای ما کردید، ما نمی‌خواستیم این مدل لباس‌ها را بپوشیم. شما چرا در اختیار ما نگذاشتید؟

تحقیقات ضرغامی از میزان عرضه ساپورت و ... در فروشگاه‌ها

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم یافته‌های آخرین نظرسنجی که در سطح ملی درخصوص حجاب که در تاریخ 25 / 5 / 93 صورت گرفته و هنوز نتیجه‌ی آن را در جایی اعلام نکرده است، مطرح کرد.

وی گفت: 80 و یک دهم درصد پاسخگویان افراد 15 سال به بالا در سطح ملی هستند که در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند خیلی زیاد و زیاد به حجاب چادر، مانتو، روسری برای بانوان اعتقاد دارند. این در حالی است که 16 و نیم درصد کمتر به حجاب اعتقاد دارند. همچنین 3 و 2 دهم درصد نیز اصلا اعتقادی به حجاب ندارند.

ضرغامی در ادامه تأکید کرد: این ارقام برای 10 سال پیش نیست و برای حال حاضر است.

وی همچنین مطرح کرد: 85 درصد از پاسخگویان به پرسشی درباره عرضه انواع لباس‌ در فروشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که ساپورت 87 و نیم درصد، شلوار استرج 83 و 6 دهم درصد، مانتوهای جلوباز 82 درصد، لباس‌های مجلسی غیرپوشیده 80 و 4 دهم درصد در حد خیلی زیاد و زیاد عرضه می‌شود. یافته‌های بعدی پیشنهاد مردم برای حل این مشکل، تولید لباس‌های مناسب و پوشیده، نظارت بر تولید و عرضه لباس‌ها در پوشاک زنانه و برخورد با متخلفان و همچنین عرضه لباس پوشیده با قیمت ارزان بوده است.

وی افزود: همین سوال‌ها را نیز درخصوص پوشاک مردان داشته‌ایم که 92 و 2 دهم درصد گفته‌اند مردها هم باید با پوشش و ظاهر مناسب در جامعه حاضر شوند.

ضرغامی در بخش دیگری از این مراسم گفت: امروز بعد از این همه تلاشی که دشمن انجام داده و با قصد سوداگرانه بوده است، خیلی‌ها به سبب کسب سود بیشتر پارچه کمتری مصرف کرده‌اند تا ارزان‌تر برایشان دربیاید و در اختیار جوانان ما گذاشته‌اند که این خیلی ساده‌اندیشی است. بدون تردید برنامه‌ریزی‌های دشمن در همه عرصه‌ها این است که بتواند این‌ فرهنگ و هویت و اعتقاد را از ما بگیرد؛ بنابراین در علل گرایش بدحجابی مهمترین عامل نبود لباس مناسب در فروشگاه‌هاست. مردم چقدر باید بگردند و چقدر باید پول در جیب‌شان باشد که بتوانند لباس مناسب تهیه‌ کنند. اگر از من می‌پرسید، می‌گویم که کشور باید مستقیم یارانه بدهد. در دولت این بحث را مطرح کردم و آقای روحانی نیز این نظر را قبول دارد.

تامین نیمی از بودجه 1000 میلیاردی صداوسیما با پخش تبلیغات

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی شبکه بازار گفت: زمانی که شبکه بازار راه‌اندازی شد به برنامه‌سازان‌مان اعلام کردیم فروشگاه‌های عرضه چادر را تبلیغ کنند. به تمام خانم‌های مسئول سازمان مأموریت دادیم که تمام این مغازه‌ها و بورس چادر را دربیاورند و شروع به تبلیغات چادرهای ارزان کردیم. اما وقتی این چادرهای ارزان را دیدیم به این نکته پی بردیم که واقعا کیفیت بدی دارند و با یک بار شستن رنگ و رویشان می‌رود. زمانی که خواستیم سراغ جنس مناسب‌تری برویم، قیمت آن‌ها خدا‌تومان بود و به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم این چادرها را با این قیمت بالا تبلیغ کنیم، وقتی خانواده‌ها ندارند و نمی‌توانند خریداری کنند، چکار کنند؟

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه ما بحث فرهنگی عرضه لباس مناسب را پیگیری می‌کنیم تا در صداوسیما عملیاتی کنیم، بیان کرد: با همه‌ی وجود، از این مقوله حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و هر گونه تبلیغی را می‌پذیریم. قیمت هر تبلیغ در صداوسیما گران است و خودمان اعتراف می‌کنیم که یک کالای معمولی نمی‌تواند تبلیغ زیادی در تلویزیون انجام دهد، به خاطر اینکه ما باید سالانه نیمی از بودجه صداوسیما که حدود 1000 میلیارد تومان است را بر اساس تکلیف دولت از طریق همین تبلیغ‌ها تامین کنیم، بنابراین آگهی بازرگانی پخش می‌کنیم.

می‌گویند صداوسیما خانم‌های که در انتخابات نشان می‌دهد را در طول سال هم نشان دهد!

رییس سازمان صداوسیما در بخش دیگری از این مراسم گفت: تعجب می‌کنم بعضی از بزرگان می‌گویند خوب است صداوسیما همان خانم‌هایی که در طول انتخابات نشان می‌دهد بقیه ایام نیز نشان دهد.

وی اضافه کرد: خب این روشن است. ما اگر در انتخابات همه را نشان ندهیم به هم‌وطنان‌مان ظلم کرده‌ایم. در حالی که به دنیا می‌گوییم همه مردم با هر تفاوت، سلیقه و فرهنگی که دارند پشتوانه نظامند، در انتخابات شرکت می‌کنند و در راهپیمایی‌ها هم حضور دارند. استکبار حاضر است به ما پول بدهد اگر چند نفر که لباس مناسب ندارند را پخش نکنیم و بگوییم این انقلاب و مردمش یک عده آدم‌های معدودی هستند که حجاب سفت و سخت دارند. اما اگر در طول سال بدحجابی نشان نمی‌دهیم، آن هم کار درستی است. اگر بخواهیم تأکید کنیم پس وظیفه الگوسازی رسانه ملی چه می‌شود؟ هر چند خیلی‌ها گفته‌اند دیگر این حجاب در جامعه وجود ندارد و شما از جامعه جدا می‌افتید.

ضرغامی همچنین در ادامه مطالب خود تصریح کرد: اگر مردم گفتند چرا لباس‌ها این‌گونه است اول از همه باید من جواب بدهم، دولت جواب بدهد، مجلس جواب بدهد و همه دستگاه‌ها باید جواب بدهند که آیا ما در اختیار مردم لباس ارزان و مناسب گذاشته‌ایم و آن‌ها نخریدند؟

رییس صداوسیما تأکید کرد: یقین دارم این طرح (طرح نوشت‌افزار‌، لوازم مدرسه و پوشاک بانوان) به یاری خدا موفق و یک تحول بزرگ در حوزه فرهنگی و مردم ایجاد شود.

ضرغامی در پایان سخنان خود در این مراسم یکی از مشکلات کشور در حوزه مدیریت را مدیریت‌های قرارگاهی تاکتیکی عنوان کرد که برای حل بعضی از مشکلات و آسیب‌ها وجود ندارد و گفت: همه دستگاه‌ها کار خودشان را می‌کنند. در صحنه عملیاتی و کاربردی نیازهایی در جامعه است که باید از توانمندی همه دستگاه‌های کشور استفاده شود. امروز شهرداری تهران این کار را می‌کند و واقعا سپاسگزاری می‌کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    نگو تو رو خدا
  • درد کشیده ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    مخلص خنده های قالیباف و ضرغامی و هرکسی که برای مردم و ایران زحمت میکشه. خسته نباشید
  • دشمن احمدی نژاد ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    ای کاش دولت از امثال قالیباف استفاده میکرد. ای کاش
  • دکتر مجتبی اکبری ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    من برای اقای ضرغامی احترام زیادی قائل هستم اما جابجایی مسولان سازمان رسانه ملی در سمت های یکدیگر را تحول نمیدانم. تحول یعنی تربیت نیروی جدید و فکر جدید
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    منطقه هفت تیر شده مرکز فحشا و فساد و بی بند وباری و کسیه م در فکر نیست. خدا لعتنی کنه برخی مسئولان رو
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    ضرغامی، واسه خدت اسپند دود کن.
  • پیام ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    این سوال رو هم بپرسن که چرا حتی یک برنامه پخش زنده وجود نداره که ارتباط مستقیم با مخاطبان برقرار کنه که مردم تلفن بزنن مثلا اگه مسئولی مهمان برنامه هستش مستقیم زنگ بزنن و مسئولان پاسخ بدن. کلا در برنامه ها مردم نظر خودشونو بکن. حتی سایت صدا و سیما هم نظر مردم رو پخش نمیکنه. بعد نگن چرا مردم کانال های ماهواره ای رو نگا میکنن.
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    یکی باید بپرسه چرا تمام گزارشگران مجریان و برنامه سازان صدا و سیما بدون هیچ گزینشی وارد سازمان میشن. هیچ وقت شده سازمان به صورت استخدامی کسی رو وارد کنه؟ در صدا و سیما کسی هست که یه آگهی جذب مثلا گزارشگر یا مجری دیده باشه بعد رفته باشه و بر اساس شایستگی هاش استخدام شده باشه؟ حتی دانشگاه صدا و سیما هم تو سایتش نوشته تحصیل در این مکان به منزله استخدام نیست!!!
  • سعید ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    تمام تبلیغات های تلویزیون رو نگاه کنید ببینید غیر از نشان دادن خانواده های متمول و مرفه و خانه های انچنانی و ویلاهای توی دل طبیعت و ماشین ب ام و ولباسهای گران قیمت چیز دیگه ای هست؟ حتی برای تبلیغ بچه دار شدن هم نشون میدن که یه خانواده با وضع انچنانی که کلی بچه داره. یعنی: چون ثروتمند هستن شاد و خوشحال و خوش هستند؟ میدونید چند درصد مردم ما تو همچین وضعی هستن که شما نشون میدید؟ آیا افراد زیادی با دیدن این تصاویر ناراحت نمیشن؟؟؟
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خير نمي بيند "دشمن احمدی نژاد"
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    متاسفانه این در حالیست که این تبلیغاتها بسیار هم ضعیف و سطحی و ناشیانه و نفرت انگیز ساخته میشوند و تلاش زیادی هم می کنند که شبیه جو زندگی و فرهنگ و پوشش غربی ساخته شوند!!!
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خوب بود جناب مهندس این روزها اشاره ای هم به یکی از علل بی عدالتی ها دررسانه ملی داشتند.به امید روزی که یکی از فرامین امیرمومنان به مالک ازسوی برخی مدیران رسانه ملی که همان نحوه برخورد با کارمند است اجرایی میشد. جناب مهندس این نیز گذشت.....
  • تقی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    من نمیدانم این مسیولین... اخه وقتی شما که جیبتون پر پوله و سراغ بوتیکهای برند فروش میرید که اون هم محصولات خارجی عرضه میکنن معلومه روسری 10هزار تومانی بهتون میفروشن 300هزار من حداقل 50تا مغازه همون طرفهای 7تیر میتونم معرفی کنم که روسری با بهترین کیفیت وشکیل و با حجاب از10تا 50هزار تومان عرضه میکنن
  • مجید ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    جدیدا دقت میکنم میبینم تو سایت مشرق یه سری به مطالبی که در مورد رهبری-حزب الله-مقاومت- و یه مدیران مومن و با همت هستش الکی منفی میدن!! مشرق خودت دقت داری؟؟؟؟احساس مسکنم مشرق که واقعا یکی از سایتهای خوب و حزب الللهی هستش رو میخوان توی رای هاش نفوذ کنن!!! بچه حزب اللهی های حواسشون جمع باشه! البت اگه مشرق منتشر کنه؟
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خیر نمی بیند احمدی نژاد و امثال او
  • منا ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    واقعا باعث تاسف که یک مدیر در سمتی به این حد سرنوشت ساز تازه چون رفته روسری برای زنش بگیره تازه بعد از چند سال فهمیده مردم لباس درست ندارن..به این هم میگن مدیر؟؟؟؟؟ببین چقدر از جامعه و رخداداش دور......اقای ضرغامی استغفار شما مثل استغفار ماها نیست ..خیلی اخرت رو بازی گرفتی.
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    ما خیلی ناراحتیم که این اقا همولایتی ما خوزستانی هاست
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    نمی دانم آقای ضرغامی در خصوص برخی از انتصاباتش آخرت چه جوابی داره تخلفات شدید مدیر کل صدا وسیما در ... روی همه رو سفید کرده و جالبه که مدیران اقای ضرغامی هم اینو میونن
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    جسارتا!ایاسیمای ایران راتماشاهم میکنید؟برنامه های زنده زیادپخش میشودومردم هم پیام میدهند.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    0 0
    اینارو ول کنید قیافه قالیبافو بچسبید! خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس